"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu" IMAM NAWAWI….

PERTUNANGAN DAN MEMILIH JODOH DALAM ISLAM(BAHAGIAN 4)

Memilih perempuan (bakal isteri)

409696673_78fde0091f.jpg

Di antara garis panduan memilih calon isteri yang dianjurkan oleh Islam ialah supaya pemilihan yang dibuat benar-benar dapat menjamin kerukunan rumahtangga dan dapat menjadi aman damai serta diberkati Allah sepanjang masa.

 

         Aspek yang utama ditinjau dari hadis Rasulullah SAW ialah dengan sabdanya, maksudnya :

 

         Dikahwini perempuan (dijadikan isteri) itu kerana  empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya.  Maka utamakanlah perempuan yang mempunyai agama dan beruntunglah hidup kamu…”

 

         Di antara yang disunatkan dan digalakkan memilih perempuan untuk dipinang ialah :

a.   Zuriat yang banyak

               Memilih perempuan yang boleh mendatangkan zuriat yang banyak memanglah digalakkan oleh Islam.  Di sini boleh diperhatikan dari sudut keluarganya (keturunannya) di samping kesuburan tubuh badan  di mana tidak menghalang  ianya hamil.  Selain itu, umur juga boleh diambil kira bagi mengekalkan zuriat yang banyak.

b.      Anak gadis / bujang

Pemilihan anak gadis amat dititik beratkan kerana di mana usia gadis, kurang bebanan peribadi.  Segalanya-galanya serba baru, dapat mengeratkan kasih sayang tanpa gangguan.  Tenaga yang masih muda dapat memberi sepenuh masa untuk suami.  Walau bagaimanapun, memilih seorang janda juga digalakkan sekiranya di sana ada tujuan yang baik untuk memilihnya.

 

c.       Sedikit mas kahwin

Perempuan yang menjadi pilihan adalah sedikit belanja mas kahwinnya di mana mudah bagi pihak lelaki menjelaskannya dan sesuai dengan tuntutan Islam.  Sekiranya terlalu besar mas kahwin itu, bukan sahaja menjadi keberatan bagi lelaki malah boleh memberi kesan yang negatif di masa akan datang.

 

d.      Bukan hubungan keluarga

Pemilihan ini bagi meluaskan skop keturunan di mana keluarga akan bertambah ramai lagi dan mental sesebuah keluarga itu boleh mempengaruhi hidup.  Lebih-lebih lagi perhubungan sebuah keluarga dengan  keluarga dalam menemukan jodoh.

e.   Baligh

   Memilih perempuan biarlah ianya sudah cukup umur (baligh) di mana dapat memahami ertu perkahwinan, berfikir secara orang dewasa, kurang memberi tunjuk ajar, tidak  mudah merajuk dan juga boleh hamil.

 f.    Akal yang sempurna

   Memilih akal yang sempurna ialah berfikir  secara seorang  muslim yang soleh, gemar membaca Al-Quran serta memahaminya,  mengetahui hala dan haram, banyak bersabar, bertindak dengan adil dan juga menghormati hak dirinya dan hak orang lain.

g.       Sesuai (kufu)

Persesuaian  adalah diperlukan untuk memilih pasangan hidup lebih-lebih lagi dalam dunia moden ini di mana wanita mempunyai kedudukan yang agak  sama dengan kaum lelaki malah terdapat lebih dari lelaki.  Hal ini kadangkala menjadi isu besar di kalangan ibu dan bapa hari ini,   kononya anak perempuannya tidak sesuai berkahwin.  Tetapi dalam masa yang sama  juga mereka  telah keluar dan bebas bergaul tanpa dilarang oleh ibubapanya.

Firman Allah Taala dalam surah Al-Baqarah ayat 235, ertinya :

“Tidak berdosa meminang perempuan  (yang dalam  idah lagi dengan kata sindirian)”

 

         Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud, maksudnya:

 

“Apabila seorang dari kamu meminang perempuan, sekiranya dia dapat lihat perempuan itu hendaklah dia melihatnya sehingga bertambah keinginan kepada perkahwinan”.

 

         Sebelum meminang, seorang lelaki harus melihat perempuan yang akan dipinang pada muka dan dua tapak tangan sahaja.  Dan begitu juga sebaliknya dengan tujuan untuk mengetahui keadaan yang sebenarnya agar kedua-duanya dapat  menepati kehendak dan maksud masing-masing.

 

         Menurut pendapat jumhur ulamak, melihat pada perempuan dengan tujuan meminang hanya tertentu pada muka dan dua tapak  tangannya.  Kerana dengan melihat muka  dapat diketahui kecantikan raut muka serta  paras rupa untuk calon isteri atau sebaliknya.  Sementara melihat kedua tapak tangan bertujuan supaya dapat mengetahui kesuburan badan.

 

         Sabda Rasulullah SAW, ertinya :

 

         Apabila salah seorang daripada kamu meminang  perempuan maka tidak berdosa  atasnya melihat perempuan itu asalkan sahaja semata-mata untuk meminangnya sekalipun dia tidak mengetahui”.

 

         Rasulullah SAW pernah menyuruh sahabatnya yang  bernama Mughirah bin Syukbah, sabdanya bermaksud :

 

         “Lihat dahulu perempuan itu maka melihatnya adalah pokok utama bagi suami isteri hidup dalam aman damai”

 

         Keharusan pihak lelaki boleh melihat  perempuan yang akan dipinang pada anggota-anggota  yang telah disebutkan sebelum  ini walaupun dengan tanpa  keredhaannya, dan  sebaik-baiknya  kehadiran pihak lelaki itu hendaknyalah waktu melihat  itu dilakukan sebelum meminang,  Ini kerana  seandainya ia tidak secucuk di hati pihak lelaki dengan sebab-sebab  yang tertentu bolehlah ia mengundurkan diri tanpa akan menyakitinya.

 

         Jika kedapatan pihak lelaki tidak berupaya melihat perempuan yang akan dipinang oleh sesuatu sebab, maka bolehlah ia mengutuskan orang tertentu  yang dipercayai  sebagai perantaraan  untuk pergi melihatnya.  Ini supaya orang tadi menerangkan  sifat-sifat peribadi serta keadaan  perempuan itu yang mana bertujuan untuk mengahwininya.

 

         Kedapatan beberapa perkara yang amat diambil  berat oleh syarak dalam soal pinang meminang iaitu :

 

a.      Peminangan tidak boleh dilakukan kepada wanita yang dipinang oleh seseorang melainkan ianya telah melepaskan  hak peminangannya.

 

         Sabda Rasulullah SAW diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, maksudnya :

 

         “Orang muslim adalah saudara orang mukmin, maka tidak halal bagi seorang mukmin meminang  seorang perempuan yang sedang dipinang oleh saudaranya hingga nyata sudah ditinggalkan”.

 

         Sabda Nabi SAW, maksudnya :

 

         “Janganlah seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang perempuan yang tidak halal baginya. Maka sesungguhnya orang  yang ketiga bersama dengannya ialah syaitan kecuali bersama mahram.”

 

b.      Haram  seorang lelaki meminang dengan cara terus terang seorang perempuan yang di dalam eddah sama ada       raj’i atau bain atau eddah wafat.  Dan haram meminang  cara sindiran perempuan yang di dalam eddah raj’i, dan  dibolehkan meminang  secara sindiran perempuan yang di dalam eddah wafat tanpa khilaf dan diharuskan juga meminang perempuan yang dalam eddah bain sama ada  disebabkan perceraian atau fasakh menurut pendapat yang terkuat dari pendapat Imam Syafie.

 

         Contoh ayat Sareh :

 

         “Apabila telah habis eddahmu, aku akan berkahwin dengan kamu”.

 

         Contoh ayat Kinayah :

        

         “Kamu ini cantik, banyak lelaki inginkan kamu”.

 

c.      Wanita yang akan dipinang bukan mahramnya yang mana dilarang dalam perkahwinan.

 

         Sabda Rasulullah SAW lagi yang bermaksud :

 

         “Lihatlah dia (bakal tunangan) dengan ini akan lebih menguatkan (mengeratkan) perhubungan kamu berdua”.


         Perlu diingat walaupun Islam mengharuskan  melihat perempuan ajnabi dengan tujuan meminang tetapi janganlah ia mengambil peluang untuk memuaskan perasaan atau hawa nafsunya.  Malahan menjadi haram semula sekiranya hajat melihatnya itu sudah mencukupi atau langkah peminangan.

 

42 gerakbalas-gerakbalas

  1. darman sudarjat

    aku mau cari istri yang baik, sementara aku sulit menemuinya, karena aku sering clubing/dugem walau mereka cantik tapi kayanya kurang religius sekalipun islam. dan sepetinya sudah jarang wanita cantik yang baik-baik. bantu aku dong aku mau cari wanita baik untuk di peristri oleh ku. amin

    November 9, 2007 at 1:09 pm

  2. khairul amiruddin

    Assalamualaikum..bolehkah anda menerangkan kepada saya dengan lebih lanjut mengenai eddah lelaki? Saya mempunyai permasalahan mengenai dengan kes ini

    November 10, 2007 at 11:20 am

  3. Assalammualaikum…..
    Saya ingin bertanya, bolehkah seorang lelaki itu bertunang dengan seorang perempuan yg. belum memeluk agama Islam?
    Dan apakah hukumnya….

    Terima Kasih, Assalamualaikum..

    Januari 18, 2008 at 11:12 am

  4. ikhwanus Shofa

    jika kita tidak direstui orang tua,padahal perempuannya bGUS. APA YANG HARUS KITa lakukan?

    Januari 31, 2008 at 9:08 am

  5. SYARMIN AMNA BT ABDUL KHALID

    terima kasih dapat la sya siapkan assgmnt..siap huraian sekali…terima kasih….sya copy ni harap halal yek…

    Februari 19, 2008 at 10:11 am

  6. Syamsul Bahri

    Assalamu’alaim Wr. Wb.

    saya seorang pemuda, umur 28 tahun, bekerja di perusahaan swasta saya ingin mencari gadis yang berjilbab, kalau bisa tolong carikan gadis yang berjilbab, rajin beribadah, cantik dan mau terima saya apa adanya, terima kasih semoga Allah SWT membalas kebaikan anda.

    Wassalamu’alaikum Wr. Wb.

    Februari 28, 2008 at 4:21 am

  7. 29 Februari 2008
    stelah menunggu 4 tahun hari kabisat itu datang

    entah perasaan apa ini, menunggu selama itu,
    bahkan lebih lama lagi
    akankah
    penantian jodoh, masih lebih lama lagi?..
    bilakah hari itu datang spt datangnya penantian 4 tahun sekali itu?

    Februari 29, 2008 at 12:55 pm

  8. Jodoh..?

    Alamak…
    kapan ya?

    fotocopy “siti nurhaliza” datang dan ….

    Februari 29, 2008 at 12:57 pm

  9. iya nih bikin pusing aja mikirin jodoh haha
    btw thanks artikelnya

    Mac 18, 2008 at 12:02 pm

  10. jjodoh?
    ibarat sperti mncari jarum di ats jerami..ya… g pernah tau kapan dteng nya,

    tp saya selalu percaya di suatu tempat, dia bakal dateng dan ngejemput saya pada waktu yang tepat menurutNYA..

    Mac 23, 2008 at 2:28 am

  11. Amirul Imran

    Terima kasih banyak-banyak..
    Segala puji hanya bagi Allah tuhan sekalian alam..

    “Wanita-wanita yang keji untuk lelaki-lelaki yang keji dan
    lelaki-lelaki yang keji untuk wanita-wanita yang keji;
    dan wanita-wanita yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan
    lelaki-lelaki yang baik untuk wanita-wanita yang baik;
    Mereka itu bersih daripada apa yang dituduhkan orang:
    Mereka memperoleh keampunan dan rezeki yang mulia”
    An-Nur: 26

    begitu besar maksud Kalamullah ini, penuh dengan penekanan, peringatan, panduan, jaminan, dan nasihat..

    Jodoh memang ketentuan Allah,
    tetapi Allah mahukan hambaNya berusaha..
    Doa tanpa usaha adalah sesuatu yang sia-sia..

    Cintailah insan yang mendekatkan cintamu kepada Allah..
    Itulah cara mencari cinta yang sejati..
    Insya’Allah..

    April 12, 2008 at 8:26 am

  12. asep suryana

    aku bingung menentukan calon isteriku,saat ini aku pacaran dengan seorang cewek tp dr pertama aku mengenalnya yang aku suka dari dia cuma sifatnya doang apalagi rumah ortunya dia jauh dgn rumahku,sebelum kenal dia aku sudah dijodohkan oleh ortuku dengan seorang gadis yg umurnya beda 2 tahun denganku fisiknya aku suka tapi yang aku gak suka darinya sifat dan pemikirannya yang kekanak2an,kata ortuku sich dia itu dulunya dimanja banget sm alm. bapaknya trus gak pernah gaul padahal temannya sering ngajak dia main artinya KUPER,wkt aku pacaran dg dia bnyk g enaknya,putusnya jg dia itu berselingkuh dengan orang yg menabrak motorku yg wkt itu aku lg jalan dengan dia,wkt itu htku skt sekali kayak sdh jth tertimpa tangga pula,nah 3 minggu kebelakang itu ibunya nanyain lg kpn nikahnya aku sm dia,ya aku beberin kesalahan dia yg dulu tp siceweknya apa malu atu bego ya,dia cuek aja kyk g pny g normal spt cwk lain,sebenarnya dlm hati aku jg ngerti knp sifat d pemikrannya dia smp gtu.udah 2 minggu aku kenal dengan seorang gadis aku suka dia karena fisiknya dan sikapnya sesuai yg aku harapkan,yang aku bingung itu mana yang harus kupilih diantara satu,aku sudah shalat istikhoroh tp belum dikasih jawabannya yang mana,tolong kasih aku saran atau jalan keluar yang terbaik………………

    April 15, 2008 at 8:22 am

  13. aku suka cewek sholihah,tapi kok sulit sekali.dari pesantrn kali yaaaa

    Mei 2, 2008 at 9:53 am

  14. An-Nisa' Zulaikha

    sesungguhnya, kahwin merupakan tuntutan agama islam dan juga merupakan sunnah rasulullah saw yg wajid diikuti oleh semua umat Islam. terimalah siapa jua jodoh anda, dan sebaik2nya yang mempunyai status agama serta keimanan yang tinggi.

    Mei 3, 2008 at 4:13 am

  15. De Paris

    “Wanita-wanita yang keji untuk lelaki-lelaki yang keji dan
    lelaki-lelaki yang keji untuk wanita-wanita yang keji;
    dan wanita-wanita yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan
    lelaki-lelaki yang baik untuk wanita-wanita yang baik;
    Mereka itu bersih daripada apa yang dituduhkan orang:
    Mereka memperoleh keampunan dan rezeki yang mulia”
    An-Nur: 26

    Cintailah insan yang mendekatkan cintamu kepada Allah..
    Itulah cara mencari cinta yang sejati..
    Insya’Allah..

    Setuju Imran..tapi aku bingung..kenapa kita wanita yang baik2..kok ketemu lelaki yang playboy ya?..apakah itu cobaan? aku pikir kl aku sdh baik..pasti InsyaAllah aku akan ketemu yang baik..tapi ternyata..walau akhirnya ..kita ndak ada hubungan lagi..tapi aku sempet dipertemukan dengan orang seperti itu.. hhm

    Mei 4, 2008 at 2:40 pm

  16. dwi andrio septadi

    asalamualaikum….saya jatuh cinta dengan seorang wanita yg soleh tapi saya bingung bagai mana cara mendekatinya,

    terimakasih asalamualaikum

    Mei 6, 2008 at 4:10 pm

  17. assalamuaaikum…
    saya hanya ingin tahu bagaimana kah cara-cara meminang yang baik.
    terima kaseh

    Mei 7, 2008 at 12:30 pm

  18. dv

    Bantulah saya…kekasih sy telah insaf di ats prbuatannya tdo brsama bekas kekasihnya, dia ingin kembali kpd sy.malangnya sy tlh cuba mlupakannya, ttp x sanggup brpisah dn sy memaafkannya…tp dia amt rs brsalah thdp sy..menurut ajaran islam bolehkah sy mmilih dia sbg calon suami?actually dia seorg yg baik…x-dia yg trhegeh2..

    Mei 9, 2008 at 3:52 am

  19. Cici

    Ass.Sy dl prnh pny pcr bahkn kmi sdh mlakukn dosa bsr.sy putskn hub krn sy sdr itu dosa besar.dr itulah sy taubat n skr sy berjilbab.apakh sy msh bs dgolongkn wanita yg baik sdgkn sy sdh tdk smpurna.klu ad yg ingin meminang sy apkh sy hrs jujur padany?

    Mei 23, 2008 at 3:00 am

  20. Cici

    Saat sy ptskn dlu krn 1 alsn sy pernh tny sm dia klu sy blm krj tetp/honor sdg umur kta sdh lbh dr ckup ap kmu msh mau menikahi sy?dia diam dan cm blg itu kmauan ortu.saat itulh sy tdk brani brharp n ptskn hub.ad brapa x dia tlp sy dan mta mf ats sgla…

    Mei 23, 2008 at 3:12 am

  21. Cici

    Segala Ksalhan dia..wlupun sy blg sdh mmfkn dia tp hati sy blm trkdg sy benci dn dendam jika ingat dia..sering sy berdoa stiap solat untk ikhlskn dia tp msh jg sring trbyg.bgaimana crany spy sy bs mlupakn dia dan menghilangkn benci dan dendam krn itu dosa

    Mei 23, 2008 at 3:18 am

  22. Cici

    Apkh sy hrus minta mf n memafkn dia dg mengtkn lgsung pada dia..tp sy tkut dia kira sy menggangu hub dia n pcrny yg nenurt sy sesuai dg keinginan dia wanita cntik,ska bersolek,n sexi.dia krg ska sm wanita yg berjilbab..seblmy trims mhon sy diberi nasht.

    Mei 23, 2008 at 3:26 am

  23. fafa308

    Salam… camne ye… umurku dah hampir 32thn tpi masih blum bersuami…. peritnya rase bila manusia2 dsekeliling aku bertanyakan soalan “cepu emas” ni. pernah satu ketika aku hampir btikam lidah dgn kakak2ku…aku tahu masa tu suara ku dah ke tahad yg sepatutnya… soal tu terlalu sensitif… skrg ni aku lebih suka mengelak soalan tu… takut kalau2 aku akan berlanjur kata dgn kluarga ku… camne ye… ade cadangan???…….. tq…

    Julai 3, 2008 at 9:02 am

  24. patrice

    can i know who is the lady on that photo?

    Ogos 13, 2008 at 3:40 am

  25. patrice

    selamat sejahtera, saya berharap dapat menggunakan gambar wanita it yang anda mamaparkan (Memilih perempuan (bakal isteri))
    untuk menjadikan cover buku saya yang bertajuk”Fiqih wanita” …bolehkah anda memberi keizinan kepada saya….? Berapakah yang saya hendak bayar?

    Semoga dapat jawapan anda secepat mungkin…

    Patrice
    012-6037718

    Ogos 13, 2008 at 4:55 am

  26. patrice

    selamat sejahtera,

    Saya ingin mengunakan gambar (perempuan) dalam artikel anda (Memilih perempuan (bakal isteri)) itu sebagai cover buku saya yang bertajuk “Fiqih Wanita” -sebuah buku yang menceritakan tentang kepentingan agama islam terhadap wanita-wanita muslimah…..

    Semoga saya dapat jawapan anda dengan secepat mungkin

    Ribuan terima kasih atas kerjasama tuan

    Patrice
    012-603 7718
    Wholesale-Mart Business Point Sdn Bhd.
    03-9080 4693

    Ogos 13, 2008 at 7:45 am

  27. sebelum kita nikah alangkah baiknya jika kita cari tau apa maksud dan tujuan dari nikah .jika kita udah merasa tau dan yakin akan hal itu.maka insyaallah.belenggu rizki..wajah yang pas2an ato yang lain takkan menjadi masalah/kendala..wallahuaklam bissawab.

    September 9, 2008 at 1:53 am

  28. setuju!

    September 9, 2008 at 12:49 pm

  29. Linda

    “Menerima Kelebihan Orang lain itu memang mudah tapi menerima kekurangan orang lain itu tidaklah mudah, karena tidak setiap orang akan sanggup menerima kekurangan orang lain” kecuali orang-orang yang tulus hatinya.

    Linda – Yogyakarta
    myrosecool@yahoo.co.id

    September 14, 2008 at 11:38 pm

  30. syarifah

    saya ingin mendapatkan seorang suami yang sholeh tapi susah sekali mendapatkannya……..

    slama ini yang bisa saya lakukan hanya berdoa n bersabar menunggu kapan waktu itu akan tiba…..

    apa yang saya lakukan ini kurang??? tolong bagi yang baca di respon ya n jawab ke

    moena_cute@yahoo.com

    September 16, 2008 at 4:58 am

  31. Mnta sarannya…n bntuannya..bgaimana mencari jodoh or menikah krn cinta sm agamany..tlong dbntu y.mksh

    November 17, 2008 at 12:49 am

  32. Doa dan usaha. Perbaiki diri kita untuk mendapat yang benar2 baik di hati kita.

    November 19, 2008 at 6:41 pm

  33. mas

    to fafa: sabar lah wahai saudari..kerana jodoh itu hanya Allah yang tahu..jawab jugalah begitu kepada sesiapa yang bertanya…banyakkan la solat sunat hajat…mohon agar Allah mudahkan jodohmu..Allah maha tahu segalanya..saya faham berapa peritnya namun itu semua diluar bidang kuasa kita..bnyakkan bertahajud dan solat dhuha..mudah2an Allah percepatkan jodohmu…Aaminn

    November 21, 2008 at 1:37 pm

  34. mas: Setuju. :)

    November 22, 2008 at 12:21 am

  35. huhu..

    Januari 1, 2009 at 4:12 am

  36. :)

    Januari 1, 2009 at 7:47 am

  37. apakah pendapat kamu tentang perkahwinan sebagai penyelesai masalah moral belia dan remaja : isu dan cabaran. tolong bantu kerumitan aku ya……

    Februari 3, 2009 at 11:05 am

  38. sevendayzweekend

    apabila kita ingin berteman, jangan kerana kelebihannya mungkin nanti dengan satu kelemahan kita mungkin akan menjauhinya

    andai kita ingin berteman janganlah kerana kebaikannya kerana mungkin dengan satu keburukan kita akan membencinya

    andai kita ingin sahabat yang satu janganlah kerana ilmunya mungkin apabila dia buntu kita mungkin akan memfitnahnya

    andai kita ingin seorang teman, janganlah kerana sifat cerianya andainya dia tidak menceriakanmu mungkin kita akan menyalahkannya

    andai kita ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia seorang sahabat yang hanya manusia biasa jangan diharapkan sempurna kerana kita juga tidak sempurna

    Mac 11, 2009 at 4:45 pm

  39. nurida adanin

    boleh bagi tahu saya apa makna jodoh yang sebenarnya dalam islam dan boleh bagi tau saya…bagai mana ingin menjadi seorang wanita yang di idam kan lelaki

    April 28, 2011 at 7:20 am

  40. bolehkah saya bertanya?
    apa hukumnya jika seorang laki-laki menikahi seorang wanita muslim yg tidak bisa punya keturunan?mungkin karena wanita itu ada gangguan kesehatan.menurut islam bagaimana?

    Julai 24, 2011 at 10:45 am

  41. Helmi nurmayani

    jodoh,rizki,maut semuanya mutlak berada dalam ketentuannya… sebagai manusia kita diwajibkan berikhtiar dan berdoa memohon yang terbaik menurut pandangan sang pencipta untuk diri kita.yakinlah bahwa hasil yang dicapai adalah ketentuan yang terbaik untuk diri kita.dengan sabar ikhlas dan tawakal insyaallah kbahagiaan sejati akan mudah kita raih.

    Disember 13, 2011 at 10:25 am

  42. Reblogged this on Rashiqa As-shafi'i.

    Februari 28, 2012 at 10:44 pm

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.