"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu" IMAM NAWAWI….

**Semai kasihmu dalam jiwaku**

 

19713455961886l.jpg

Assalamu’alaykum wbt…
Sedikit catatan ringkas sebelum saya memulakan tugasan harian. . Alhamdulillah, hari ini sudah 12 hari saya menginjak usia 23 tahun. Terasa begitu pantas masa berlalu kerana dahulu saya hanya merasakan yang saya hanya anak anak kecil yang terlalu lambat untuk dewasa. Dan saya selalu menanti hari untuk menjadi dewasa. Saya selalu tertanya tanya bilakah hri dewasa saya… Sekarang saya sudah dewasa dan sudah masuk usia awal 20-an.(Didoakan agar perubahan usia saya menjadi peningkatan kepada amalan dan sikap sikap baik ). Diwaktu ini juga telah ramai orang yang seusia saya memulakan fasa baru di dalam hidup mereka. Punya teman hidup dan menjalani kehidupan sendiri tanpa ibu bapa di sisi. Iya, seperti yang telah dilalui oleh kebanyakan sahabat saya dan mereka juga telah menyandang gelaran ummi. Menjadi serikandi di dalam hati anak anak dan suami….
Suatu masa nanti saya pasti akan terpisah dengan insan yang paling saya sayangi. Yang setiap hari saya lihat wajahnya.Yang setiap hari saya bergurau senda dan melakukan kerja bersamanya. Wajah yang lembut, tiada siapa yang mengerti apa yang tersirat di dalam hatinya. Benarlah kata orang, wajah wanita sukar ditafsirkan apa yang tersembunyi di dalamnya berbanding lelaki. Saya masih ingat ketika saya berusia 7 tahun dan dijangkiti demam panas. Dia tidak tidur malam menjaga saya. Merawat saya sehingga sembuh. Dia juga yang menemani saya ketika hari pertama saya mengenali erti sekolah. Selain itu tangan dua kerat ituah yang digunakannya untuk menyuapkan makanan ke mulut saya dan membawakan beg sekolah saya yang berat ketika saya pulang dari sekolah di waktu awal saya memulakan persekolahan di sekolah rendah. Walaupun saya anak pertama di dalam keluarga sifat manja saya masih terserlah di awal usia kanak kanak saya.
Hati wanita saya sering terusik dengan pengorbanannya, memberikan sepenuh keutamaan pada saya. Walaupun dia sering tiada di rumah kerana bertugas di luar sebagai kakitangan kerajaan, tetapi saya merasakan waktu waktu ketika dia berada di rumah adalah waktu yang amat berharga di dalam diri saya. Bagaimana untuk saya berpisah dengannya sedangkan saya pernah berkongsi tubuh dengannya selama sembilan bulan? Dia yang telah bersusah payah mengeluarkan saya ke dunia ini dengan sepenuh tenaganya. Bertarung nyawa untuk memastikan saya dapat menjenguk dunia di dalam keadaan yang sempurna….

“Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyusukannya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: “Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang Engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.”
(Al-Ahqaaf ayat 15)

    kerana kasih yang telah disemai di dalam jiwa inilah saya menjadi insan seperti sekarang. Sesuatu yang akan saya hargai sampai bila bila. Walaupun semua itu tidak mampu saya balas hatta dengan harta yang tidak terinilai harganya, tetapi saya ingin memastikan dia gembira. Saya juga nanti akan menjadi seperti dia. Saya juga akan menjadi ibu dan saya juga mengharapkan anak anak saya nanti menjadi anak yang berbakti pada orangtua dan menyenangkan perasaan saya… Yang pastinya saya juga mahu menjadi ibu sepertinya, ibu yang berhati suci dan kuat jiwa. Yang akan menyayangi anak anak setulus hati dan menjadi ibu yang mithali… Ya Robbi, semoga Kau kabulkan impian hambaMu ini!
Semoga dia tenang selalu di manapun dia berada sekarang, di dalam doa yang tidak putus dari seorang anak yang amat mengharapkan syurga di akhirat nanti. Saya akan selalu merinduinya walaupun saya akan terpisah jauh lagi dengannya nanti. Semoga dia akan dijaga Allah ….

Tinggalkan Jawapan

