"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu" IMAM NAWAWI….

Rindu padamu Arafah

Lihat dari jauh pada musim haji.Jutaan muslim berpakaian putih menyemut di Arafah.melaksanakan pelbagai perinta Allah dengan penuh hikmah.Kalimah terdengar setiap detik dari pelbagai pelosok jemaah.Mengagungkan, memuji dan menyembah Allah Tuhan seru sekalian alam .
Setiap jemaah menadah tangan sambil memanjatkan keampunan di atas segala dosa.Meskipun ketika udara seperti membakar kulit mahupun badan.Khusyuknya sehingga air mata terus menerus menghujani bumi.Esak tangis terdengardi banyak tempat.Rintihan dari kalangan orang berhati waja pun tidak boleh ditahan lagi. Hati yang keras terus menjadi lembut.
Dalam suasana itu diri dipasrahkan kepadaNya.Fikiran,hati dan pujian hanya dipersembahkan untuk Allah semata mata.Mereka betul betul seperti merasa sedang berhadapan dan berbicara dengan Allah.Sementara sikap pura pura mereka dihindari sejauh mungkin. Mereka sedar bahawa perbuatan itu mencerminkan ketidakikhlasan dan ketidaksungguhan.
Bukan itu sahaja. Setiap kali bertakbir maka terngianglah pada fikiran dan tersentuhlah pada hati akan keagungan Allah.Sehingga diri terasa kecil sekali di hadapan Allah. Kadangkala terbayang pula: apa akan terjadi bila tidak memperoleh pertolongan dan perhatian dari Allah. Untuk itulah setiap beberapa ketika akan terlontar kalimah”Lakhaula Wala Quata Illa Billah”:”Tiada daya dan upaya kecuali dengan petolongan Allah”
Demikianlah pula bila mengetahui yang diri kita sebagai makhluk sudah merasuk di dalam kalbu jemaah. Tiada lagi kesombongan terpancar di dalam diri. Mereka tenggelam oleh pengakuan nurani dan akal mereka terhadap zat Maha dahsyat.
Di Arafah kelihatan persamaan nilai manusiawinya.
Tiada seorang pun tersingkir hanya karena asal-usul.
Kalimah “Alhamdulillahirabbil’alamin” telah menghapuskan riyak di dalam hati mereka. Setiap jemaah merasakan dirinya masing-masing bak sebutir pasir di samudera. Kerana itu mereka merasa malu dengan kesombongan mereka selama ini. Di padang itu semua bangsa, ras, bahasa, status, dan usia memperlihatkan ukhwah Islamiyah. Semua berkumpul pada waktu yang sama.Pakaian pun juga dengan warna yang sama. Tiada perbezaan antara : yang tinggi dan rendah ataupun kaya dan miskin.Semuanya merendah sambil mengharapkan keampunan dari Al-Khaliq.
Sikap sopan-santun, menghormati, dan tatatertib sememangnya diterapkan antara mereka. Dengan penuh khusyuk mereka mengucapkan doa dan zikir.
Mereka berusaha menghindari sikap lain di hati lain di mulut.
Setiap cara dan geraknya diiringi pujian akan keagungan dan
kekuasaanNya. Akhirnya ketika matahari terbenam mereka pun sama-sama mengakhiri wukuf dengan cara yang sama. Wajah wajah terus memperlihatkan semangat sambil mempersiapkan diri untuk melaksanakan ketentuan haji berikutnya. Ikrar “Sami’na Waatha’na” membuat mereka terhindar dari kejenuhan mahupun kekesalan.
Banyak jemaah membawa kesan manis serta indah dari sana.
Kadangkala timbul rasa ingin kembali. Hanya mereka tidak tahu. Apakah peristiwa itu akan berulang kembali tahun depan? “Waaluhualam”.
“Rabbana Atina Fiddunya Hasanataw Wafil Akhirati Hasataw Waqina Adzabannar”
Amin ya Rabbil Alamin.^_^

3 responses

  1. sevendayzweekend

    Ya Rabb..
    jadikanlah diriku ini TetamuMu Ya Allah
    Ya Rahim..

    November 5, 2008 at 11:53 am

  2. ameen ya robbal alameen….

    November 5, 2008 at 12:23 pm

  3. sevendayzweekend

    alhamdulillah..

    November 5, 2008 at 4:09 pm

Tinggalkan komen