"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu" IMAM NAWAWI….

*Bicara Cermin*

46062077_8d1c8bc399.jpg

Apabila anda melihat cermin diri anda, anda akan melihat wajah anda dengan nyata. Jika anda melihat cermin oranglain, anda akan tertipu oleh bayangan di dalamnya. Cermin diri membawa gambaran riang-tangis anda. Jika anda memiliki sebuah cermin perhatikan wajah anda. Apa yang anda lihat itu adalah pernyataan benar tentang wajah diri sendiri. Jika anda cantik, cantiklah anda. Jika anda jelik, jeliklah anda.

Jika kita mencampakkan sesuatu, itu dari tangan kita sendiri dan bukan dari tangan oranglain. Ini bermaksud jika kita bersangka buruk terhadap oranglain, bermakna sifat buruk itu sudah wujud dalam diri sendiri. Mana mungkin kita mengeluarkan jika kita tidak memilikinya, begitulah juga di sebaliknya.

Seorang berwajah indah akan melihat bayangnya pada cermin itu indah. Apabila dia asyik pada dirinya, ia akan memuji-muji dirinya sendiri. Seorang berwajah jelik, bayangan cermin juga turut jelik. Apabila dia melihat dirinya, ia menista (mencerca) sepanjang hari.

Alangkah bahagianya jika kita berwajah indah, samaada sadar ataupun tidak, kita memuji-muji diri sendiri. Alangkah ruginya jika kita berwajah jelik, sadar atau tidak, kita mencaci diri sendiri. Mudah-mudahan kita tidak begitu.

Senyumlah pada cermin, insyaAllah dia akan senyum pada kita.^_^

One response

  1. slamet sulistiono

    Meski kadang saya harus berfikir dahulu tentang makna tulisan antum, namun secara perlahan saya bisa memahaminya. Mungkin karena perbedaan pola bahasa ya…
    Tentang bercermin pada diri sendiri, saya sepakat bahwa refleksi/muhasabah berbanding lurus dengan kesyukuran. Seperti apapun bentuk penciptaan kita, itulah ciptaan terbaik yang Alloh berikan. Tidak ada yang namanya manusia cacat… semua adalah yang terbaik.
    Sedalam apa kesyukuran kita kepada Alloh, sangat dipengaruhi sejauh apa makrifat kita terhadap bentuk penciptaan diri kita. Terima kasih, atas nasehat Ukhti.

    Disember 13, 2007 at 4:34 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s