"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu" IMAM NAWAWI….

~***Siapakah yang bernama wanita?***~

 

318091940_b4778c8393.jpg

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya seorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia seorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni langsung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah…

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa

14 responses

  1. andriyanto

    apa yang harus aku lakukan kalau wanita aku beritahu tentang keutamaan berjilbab sampai sekarang aku merasa ingin berbuat baik kepada kekasih ku yang kucintai

    Julai 27, 2007 at 5:40 pm

  2. sofyan

    Subhanallah,rembulan pun akan redup dalam keteduhan mata seperti ini !!!!! inikah TAJ MAHAL yang menyatu dalam dirimu???? ataukah AL HAMBRA yg berpadu dikerling matamu???

    September 2, 2007 at 8:47 am

  3. Yoal Krif

    Assalamua’alaikum Wr. Wb

    Terimakasih ana haturkan untuk Ukhti untuk kata-kata mutiara yang sangat bermanfaat dalam dunia pergaulan dan kehidupan. Sungguh kata-kata yang bijak dan bernas yang keluar dari kebeningan hati dan kedalaman perasaan. Membacanya seakan membuka perpustakaan dunia wanita, simpel tapi penuh makna. sekali lagi ana ucapkan terimakasih, semoga makin bertambah ilmu dan kebijaksanaan Ukhti. Wassalam

    Oktober 27, 2007 at 8:23 am

  4. hariyati

    bgitu indahnya untaian kata2 ini…
    mmbuat hati berkata tak ada yang smpurna melainkan kuasa Illahi Robbi

    November 8, 2007 at 6:08 am

  5. Eka Syarif Hidatar

    Tiada Kata seindah do’a
    dengan syiar kita mengkaji dengan syair kita bersenandung

    November 9, 2007 at 11:51 am

  6. isgiantoro

    Rembulan pun kan iri melihat ukhti ukhti yang jelita nan sholehah ini.

    November 10, 2007 at 7:01 am

  7. slamet sulistiono

    Banyak hikmah dan manfaat dari kata-kata singkat tersebut. Banyak hal tentang wanita yang saya baru tahu ketika membaca tulisan tersebut. InsyaAlloh semua yang antum tulis tadi akan bermanfaat jika nanti saya menikah dan mempunyai anak putri. Tapi saya yakin, saat ini pun juga akan memberi manfaat bagi saya untuk bergaul dengan Ibu, saudara ipar maupun teman2. Jazakumulloh khoiron katsiir. Satu kehormatan bisa membaca tulisan antum. Saya tunggu tulisan berikutnya.

    Disember 13, 2007 at 4:19 am

  8. hindafida

    terimakasih

    Disember 22, 2007 at 4:43 am

  9. subhanaallah

    Januari 25, 2008 at 9:56 am

  10. Assalamua’alaikum Wr. Wb

    Duhai ukhti, setelah membaca semuanya saya jadi terharu dan bersemangat
    akan tetapi lebih baik bagi yang sudah menikah yang pantas melakukannya,
    dan apa yang ukhti tuliskan itu juga sangat bermanfaat bagi saya dan semuanya, terima kasih.

    salam kenal

    Wassalam

    Januari 29, 2008 at 6:19 pm

  11. Cantik sekali wanita di atas…. salam kenal

    Februari 7, 2008 at 7:34 pm

  12. baggio

    ha..ha..
    lucu pokoke man…
    gw ngedeketin perempuan berjilbab susahnya minta ampun.
    kurang apa coba, sering datang ke tempatnya tapi tetap aja didiemin, ngasih bunga, nelpon banyak didiemin, perhatian..? ga kurang lah pokoke.
    padahal, gw niatnya baik. gw ga pengen jadi pacar, hanya pengen kita saling mengenal aja dulu. mau cuma ketemu seminggu sekali dan hanay 5 menit, asal sambutan senyumnya menghias. tentunnya kalian tahu apa yang gw rasain. kalo dah saling mengenal, jenjang pendidikan, eh maksudnya jenjang pernikahan insa Aloh dengan seizinNya akan kami lakukan.

    Februari 24, 2008 at 8:12 am

  13. Assalamua’alaikum Wr. Wb

    Subhanallah, Ucapan ukhti sungguh ungkapan yang Keluar dari pengalaman hidup seorang wanita solekhah yang benar-benar di idam-idamkan oleh setiap pria !
    semoga saya mendapatkan pendamping seperti Ukhti !

    Wassalam

    Mac 11, 2008 at 8:20 pm

  14. Amirul Imran

    Maafkan saya..
    Tips-tips tersebut ada benarnya..
    Tetapi hati-hati.. kerana
    tips-tips tersebut mengandungi banyak fahaman sekularisme yang dibawa oleh orang-orang barat..

    Bagaimana?..
    Cinta tanpa ikatan hubungan yang sah hanya akan membuka jalan untuk syaitan membisik ke hati dan seterusnya menggerakkan nafsu..
    Tips-tips cinta hanya sesuai diamalkan untuk orang yang sah ikatan suami isterinya sahaja..
    Terjemahan cinta secara tersurat melalui kata-kata, perbuatan dan sentuhan hanya layak untuk pasangan yang sudah bernikah..

    Bagi yg belum bernikah,
    bukalah mata hati, bercintalah melalui hati..
    Terjemahkanlah cinta dalam bentuk kias yang suci dan tetapkan diri dalam landasan hukum syarak selagi masih belum sah ikatan hubungan..
    Yakinlah..hanya orang yang celik hatinya sahaja mengerti dirinya dicintai..

    Hayatilah Al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah..

    P/s: Meskipun seseorang itu sangat cantik, apalah erti kecantikannya jika hatinya buta dan kosong?…

    April 12, 2008 at 9:10 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s