"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu" IMAM NAWAWI….

Makcik Rokiah tiada lagi

Mungkin dia yang saya kenali lebih setahun yang lalu hanya seorang manusia yang dari jutaan yang tidak meninggalkan kesan dalam hati manusia sejagat. Tetapi dia meninggalkan kesan di hati saya.  Memeluk Islam dan duduk terpinggir menjadi gelandangan yang tidak berumah. Pernah juga sesekali kami terlihat dia di Puduraya dengan tujuan yang tidak pasti. Mengutip sisa makanan dari tong sampah KFC untuk memberikan kucing peliharaannya makan. Tiada pendapatan tetap dan tiada sesiapa peduli.

Dia sangat menyayangi binatang dan menjadikan kawasan tandas tempatnya melepaskan lelah sebagai rumah binatang kesayangan Nabi Muhammad Saw tersebut. dengan usia yang menginjak senja, dia sering diserang kesakitan yang tidak mampu ditahan. Setelah beberapa lama tidak melawat beliau, kami datang dengan niat untuk bertanya khabar, tetapi khabar yang hiba menyambut kedatangan kami. Suaminya memberi khabar yang dia sudahpun meninggal dunia beberapa hari yang lepas.

Semoga Makcik Rokiah tergolong di dalam golongan manusia yang beriman.  Tiada lagi perempuan tua yang setia tidur di kaki lima bangunan bank dan pemberi makan yang setia kepada lebih 20 ekor kucing tidak bertuan di pasar Kajang.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s